Cilji so sestavni del vsakega vidika življenja in poslovanja, saj zagotavljajo občutek usmeritve, motivacije, jasen fokus in opredeljujejo pomembnost. Z zastavljanjem ciljev si postavite tarčo, h kateri stremite.
Uporaba SMART cilja vam pomaga pri zastavljanju ciljev. SMART je kratica za specifičen, merljiv, dosegljiv, realističen in časovno določen. SMART cilj vključuje vsa ta merila, da osredotoči vaše napore in poveča verjetnost doseganja cilja.
Kazalo vsebine
SMART cilji – Pomen posameznih kriterijev
SMART cilji so:
- Specifičen: Dobro opredeljen, jasen in nedvoumen
- Merljiv: S specifičnimi kriteriji, ki merijo vaš napredek proti uresničitvi cilja
- Dosegljiv: Dosegljiv in ni nemogoč za dosego
- Realističen: V dosegu, realističen in relevanten za vaš življenjski namen
- Časovno določen: Z jasno opredeljenim časovnim okvirom, vključno z začetnim in ciljnim datumom, kar ustvarja občutek nujnosti.
Specifični SMART cilji
Specifični cilji imajo bistveno večjo verjetnost, da bodo doseženi. Da je cilj specifičen, je treba upoštevati naslednjih pet vprašanj »Kdo, Kaj, Kje, Kdaj, Zakaj«:
- Kdo: Kdo je vključen v ta cilj?
- Kaj: Kaj želim doseči?
- Kje: Kje naj bi se ta cilj dosegel?
- Kdaj: Kdaj želim doseči ta cilj?
- Zakaj: Zakaj želim doseči ta cilj?
Na primer, splošen cilj bi bil »Želim biti v formi.« Specifičen cilj pa bi bil: »Želim si pridobiti članstvo v fitnes centru v mojem kraju in vaditi štirikrat na teden, da bom bolj zdrav.«
Merljivi SMART cilji
SMART cilj mora imeti kriterije za merjenje napredka. Če ni kriterijev, ne boste mogli ugotoviti, ali napredujete in ali ste na pravi poti za dosego cilja. Da je cilj merljiv, si zastavite naslednja vprašanja:
- Koliko/koliko?
- Kako vem, da sem dosegel svoj cilj?
- Kaj je moj indikator napredka?
Na primer, v skladu s specifičnim ciljem zgoraj: »Želim si pridobiti članstvo v fitnes centru v mojem kraju in vaditi štirikrat na teden, da bom bolj zdrav. Vsak teden si bom prizadeval izgubiti en kilogram telesne maščobe.«
Dosegljivi SMART cilji
SMART cilj mora biti dosegljiv in uresničljiv. To vam bo pomagalo poiskati načine za dosego cilja in vas spodbudilo k prizadevanju. Dosegljivost cilja naj bo zasnovana tako, da vas izzove, vendar naj bo še vedno dovolj dobro opredeljena, da jo lahko dejansko dosežete. Vprašajte se:
- Ali imam sredstva in zmožnosti za dosego cilja? Če ne, kaj mi manjka?
- Ali je to že komu uspelo?
Realistični SMART cilji
SMART cilj mora biti realističen v smislu, da ga je možno doseči glede na razpoložljive vire in čas. SMART cilj je verjetno realističen, če verjamete, da ga je mogoče doseči. Vprašajte se:
- Ali je cilj realističen in v dosegu?
- Ali je cilj dosegljiv glede na čas in vire?
- Ali se lahko zavežem, da bom dosegel ta cilj?
Časovno določeni SMART cilji
SMART cilj mora biti časovno opredeljen s startnim in končnim datumom. Če cilj ni časovno omejen, ne bo občutka nujnosti in posledično manj motivacije za dosego cilja. Vprašajte se:
- Ali ima moj cilj rok?
- Do kdaj želim doseči svoj cilj?
Na primer, v skladu z zgornjim ciljem: »1. avgusta bom pridobil članstvo v fitnes centru v mojem kraju. Da bom bolj zdrav, bom vadil štirikrat na teden. Vsak teden si bom prizadeval izgubiti en kilogram telesne maščobe. Do konca avgusta bom dosegel svoj cilj, če bom v mesecu dni izgubil štiri kilograme maščobe.«
Pomen zastavljanja SMART ciljev
Pogosto se posamezniki ali podjetja pripravijo na neuspeh z zastavljanjem splošnih in nerealističnih ciljev, kot je »Želim biti najboljši pri X.« Tak cilj je nejasen in brez prave usmeritve.
SMART cilji vas pripravijo na uspeh, saj so specifični, merljivi, dosegljivi, realistični in časovno določeni. Metoda SMART vam pomaga iti dlje, daje občutek usmeritve ter vam pomaga organizirati in doseči cilje.