Kaj je poslovni model?

Pojem poslovni model se nanaša na načrt podjetja za ustvarjanje dobička. Opredeljuje izdelke ali storitve, ki jih podjetje namerava prodajati, ciljno skupino, in pričakovane stroške. Poslovni modeli so pomembni tako za nova kot za že uveljavljena podjetja. Pomagajo podjetjem privabiti investicije, zaposliti talente, in motivirati vodstvo ter osebje.

Podjetja bi morala redno posodabljati svoj poslovni model, sicer ne bodo predvidela trendov in izzivov, ki prihajajo. Poslovni modeli pomagajo tudi vlagateljem oceniti podjetja, ki jih zanimajo, in zaposlenim razumeti prihodnost podjetja, h kateremu si želijo pridružiti.

Razumevanje poslovnih modelov

Poslovni model je visok nivo načrta za dobičkonosno vodenje podjetja na določenem trgu. Ta načrt pomaga podjetju določiti najboljši način za opravljanje poslovanja, hkrati pa služi privabljanju vlagateljev in talentov.

Glavna komponenta poslovnega modela je ponujena vrednost. V osnovi gre za blago ali storitev, ki jih podjetje ponuja, in zakaj so zaželena za stranke ali kupce; kaj izdelek ali storitev loči od konkurentov.

Poslovni model novega podjetja bi moral zajemati tudi predvidene začetne stroške in vire financiranja, ciljno skupino strank, marketinško strategijo, pregled konkurence ter projekcije prihodkov in odhodkov. Načrt lahko vključuje tudi priložnosti, kjer se lahko podjetje poveže z drugimi uveljavljenimi podjetji. Na primer, poslovni model oglaševalskega podjetja lahko opredeli prednosti sodelovanja s tiskarskim podjetjem.

Uspešna podjetja imajo poslovne modele, ki jim omogočajo izpolnjevati potrebe strank po konkurenčni ceni in vzdržljivih stroških. In so podvrženi spremembam. Mnoga podjetja občasno prilagodijo svoje poslovne modele, da odražajo spreminjajoče se poslovno okolje in povpraševanje na trgu.

razumevanje poslovnih modelov

Vrste poslovnih modelov

Ni ene vrste poslovnega modela. Vsa podjetja niso enaka in vsako ima različne načine za zaslužek. Poslovni modeli se lahko precej razlikujejo. Letalska podjetja, kot sta Boeing in Airbus, lahko delujeta podobno, a ne bosta imela veliko skupnega v načinu, kako zaslužita denar, recimo s trgovino s čevlji ali barom.

Neposredna prodaja, franšizing, modeli, ki temeljijo na oglaševanju, in trgovine z neposredno prodajo, so primeri tradicionalnih poslovnih modelov. Obstajajo tudi hibridni modeli, kot so podjetja, ki združujejo spletno prodajo s fizičnimi trgovinami ali s športnimi organizacijami, kot je NBA. Spodaj so navedeni nekateri pogosti tipi poslovnih modelov (opomba: navedeni primeri spadajo v več kategorij).

Trgovec

Eden pogostejših poslovnih modelov, s katerimi se ljudje redno srečujejo, je model trgovca. Trgovec je zadnji člen v dobavni verigi. Pogosto kupujejo končne izdelke od proizvajalcev ali distributerjev in komunicirajo neposredno s strankami.

Primer: Costco Wholesale

Proizvajalec

Proizvajalec je odgovoren za pridobivanje surovin in proizvodnjo končnih izdelkov z uporabo notranje delovne sile, strojev in opreme. Proizvajalec lahko izdeluje prilagojeno blago ali masovno proizvedene izdelke in lahko prodaja, kar proizvede, distributerjem, trgovcem ali neposredno strankam.

Primer: Ford Motor Company

Plačilo za storitev

Namesto prodaje izdelkov so poslovni modeli plačila za storitev osredotočeni na delo in zagotavljanje storitev. Poslovni model plačila za storitev lahko zaračuna urno postavko ali fiksne stroške za določeno pogodbo. Podjetja za plačilo za storitev so pogosto specializirana, saj ponujajo vpoglede, ki morda niso splošno znani ali zahtevajo posebno usposabljanje.

Primer: DLA Piper LLP

Naročnina

Poslovni modeli na podlagi naročnine si prizadevajo pridobiti stranke z namenom, da jih pritegnejo kot dolgotrajne, zveste pokrovitelje. To se doseže z ponudbo izdelka, ki zahteva stalno plačilo, običajno v zameno za določen čas trajanja koristi. Čeprav večinoma ponudbo ponujajo digitalna podjetja za dostop do programske opreme, so poslovni modeli naročnin priljubljeni tudi za fizično blago, kot so mesečne ponavljajoče se dostave kmetijskih proizvodov.

Primer: Spotify

Freemium

Poslovni modeli freemium pritegnejo stranke z uvajanjem osnovnih, omejenih izdelkov. Nato podjetje poskuša stranko pretvoriti v bolj napreden izdelek, ki zahteva plačilo. Čeprav lahko stranka teoretično ostane na freemiumu za vedno, podjetje poskuša prikazati koristi nadgradnje na plačljivega člana.

Primer: LinkedIn/LinkedIn Premium